Vatten, vatten, bara vanligt vatten!

Du vet säkert att både du och Herr Gurka innehåller massor av vatten! Men Gurka vinner stort! En nyfödd baby innehåller 75% vätska, en vuxen ca 65%  – varav 7 liter blod och 8 liter lymfvätska. Och Herr Gurka innehåller sina modiga 96% vatten. Det sägs att inte ens Atlanten kommer upp i så höga siffror!

Men hur tar man tillvara – på bästa sätt – kroppens egna vattenreservoarer? Och hur mycket vatten ska man behöva dricka egentligen? Jag som tror på att använda det man redan har förstås samlat lite tankar. Hushålla med de egna gåvorna. Vara tavarlig med andra ord! Kunskapen är gammal men länkarna är förhållandevis nya – så håll till godo! Enkelt är bäst! 🙂

  1. Genom att inte andas (ut vätska) genom munnen. Fantastisk enkel och typiskt tavarlig kunskap från Medveten Andning! – Dessutom – här har du en härlig artikel som ni idrottsnördar kan ha stor glädje av – men kul för alla! Här har du boken som doktorn i TV-inslaget – Johannes Lindh – har skrivit. Och boken Medveten Andning kan du se i min ”butik”.
  2. Genom att äta färska frukter och grönsaker mm och få i sig allt gott som finns i HELA frukten. Förstår inte tanken med att pressa och dricka juice och slänga resten! Och de vi vanligen skalar innan vi lagar dem – de vill  ha revansch!  (Tio skäl till att du ska äta skal).
  3. Genom att dricka mellan målen och inte till dem. För att bäst ta tillvara på kroppens matsmältningssystem. Utspädd vätska är inte samma sak  och maten blir inte så effektivt smält.

Jag har lärt mig nu att dricka vatten till senast en halvtimme före maten. Sen smakar maten gott och slinker ner fint utan vätska. Bra för magen – riktigt glad blir den!