EXTRA EXTRA EXTRA

Hej på er alla sköna kvinnor!

Tack för idag – det var så fint att träffa er alla! Lycka till med de lilla andetaget! Det är de stora som ställer till det. Lycka till med det låga andetaget också – det där som ger liv, lugn och läkning! Och lycka till med alla andra också, förstås! <3

Här är några av mina träningsfavoriter som det är lätt att hitta sin andning i, tycker jag! (Du får använda och dela som du vill! 😉 ) De är enkla och anpassningsbara, roliga och jag blir glad av dem! Kanske för att de sträcker upp armarna mot taket. Det är en smart sak att göra när man behöver lite snabb energi och glädje. Kanske för att de gör i grunden enkla och varierade rörelser och alla är noga med att man vrider på kroppen. Det är ju väldigt viktigt för att få loss spänningar och få flöde i kroppen. Hur som helst – jag blir glad av dem. Hoppas du också hittar något du gillar.

Den här har varit en favorit i åratal – ofta när jag inte orkade annat. Ibland orkade jag inte ens det – då blev det öronmassage liggande i sängen. 😉 Man bara klappar och blir piggare. Så smart!

Och här nedanför har du lite förslag på gympaprogram som du kan göra om till ditt eget ihop med den andningsträning som du nu gått igenom.

Det ska vara enkelt att lägga till andningen i vardagens alla små och stora aktiviteter. När du diskar, läser, borstar tänderna, går till brevlådan, tänker på dina problem, dricker lite vatten eller tar en micropaus.. Och förstås när du vill träna lite mer.

När du låter näsan leda dig blir du inte överansträngd! Istället lagrar du upp energi. Tänk dig så skönt att få ett litet överskottslager!

SÅ AVSETT vad du gör: FÖLJ NÄSAN. Får du lust att öppna munnen – sakta genast ner. Gör inget som inte näsan gå med på! Detta är ofta en utmaning även om man tänker att man har koll… Och är det bara på natten du har problem? Då ska du veta att det är aningen på natten speglas av hur du mår och andas på dagtid.

Näsan är perfekt som den är – men utan en upprätt hållning når inte syret ända ner i botten av lungorna och du har ingen nytta av att det är där merparten av alveolerna är som växlar in syret till blodet. Och vidare till cellerna. Lite alveoler, lite blod, lite syre… Och – din diafragma som är lymfvätskans pump blir i stort sett arbetslös!

Kom nu IHÅG att VAD du än gör som är lite ansträngande: Andas uuuuut låååångsamt och känn kraften!

HÄR har du länken till massor av studier, folk som berättar om hur mycket friskare, starkare eller mer harmoniska de blev av att dagligen ta sig tid med Medveten Andning. –

Allt är bra där men här är en som är särskilt viktig för dagens prat om den väldigt viktiga koldioxidbalansen!

En liten snabb presentation av oss som är MTC om du hinner och vill: M från Småland, T från Skåne och C från Blekinge. Tre instruktörer i Medveten Andning i tre olika län. 😉

MTC skulle kunna betyda många saker men här har du förklaringarna:

M som i Madeleine. Som stolt andningsinstruktör presenterar jag här Evas och hennes snabba hälsoresa – också som kund som berättar om mina upplevelser!

Jag har hemsidan www.tavarlig.se och Facebookgruppen Andningspuff som du är väldigt välkommen till förstås!

T – Theres som håller på att aktivera barn och ungdomar i Bjärred! När hon inte jobbar på sin meterlånga CV i allt som har med hälsa och människor att göra!

C-som i Christina. Birge i efternamn. Läs och häpna!

***

Välkommen tillbaka till gruppen Att leva med ödem.