Välkommen till station 1 och 2 på MTC Andningsvandring!

M för Madeleine T för Theres och C för Christina – du hittar mer om oss i den lilla kompendiet du får eller redan har fått. Vi menade förstås att du skulle gå en runda utomhus i friska luften. Att den skulle vara så lång att den tar en timme eller två, men du gör som du kan och vill.

Huvudsaken är att du går ett steg och ett steg till för att närma dig dig själv och upptäcka vad du med enkla medel kan göra med din andning. Ta det på allvar. Det är det värt. Ett steg i taget. Låt varje station ta TID – för det är precis det vi inte brukar göra och det är just DET du har möjlighet att lyxa till det med nu. Ja, NU BÖRJAR VI!



1 – Inledning

2 – Näsandning

Övning – Näsandning

  1. Ta en bit TEJP och en SERVETT
  2. Tumma lite på tejpen, eller tryck tejpen mot din tröja, så det värsta klistret går av.
  3. Vik in en liten flik i ena kanten så att du kan ta i den när du tar bort tejpen.
  4. Fukta läpparna något.
  5. Tejpa nu för munnen från sida till sida. Om du inte vill det så tejpa tvärs över.

Känns det okej? ANDAS LUGNT och gå till nästa kontroll med tejpen över munnen (eller resten av promenaden, om du vill). KONCENTRERA DIG PÅ ATT ANDAS LUGNT. Om du tycker att du inte får tillräckligt med luft så sakta ner på farten tills det känns bra. När man övat så kan man gå och jogga som vanligt fast med stängd mun.

Servetten kan du behöva om näsan börjar rinna, vilken den kan göra då man börjar träna näsandning.

Här har du länken tillbaka Att leva med Ödem -gruppen där du hittar länken till Zoom-mötet. Stället där det träffas, pratar och delar med oss! <3

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *