Vad gör man med frusenfotingar? Heta tips för kalla fötter

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 2764.png
Frusenfotingar har vi allihopa allihopa alllihopa.... Hurr.... hurr.... hurr...
Frusenfotingar har vi allihopa, allihopa, allihopa…. jag med och du med….!

En vän till mig frågade om jag hade några tips för kalla fötter – annat än det man normalt gör för att öka värmen, Knåda fötterna, värme, tjocka sockar och täcken. Jag kollade runt på webben och hittade många tankar om varför man fryser om fötterna och vad man kan göra åt det:
De flesta hade samma förslag: Drick mer vatten, ät kryddigt, mer Omega 3, kolla eventuell sjukdom, rör på kroppen, sov och vila tillräckligt och var inte för smal.

Drick mer: Uttorkad – behöver dricka mer vatten. Blod måste ha vatten för att kunna rinna runt i kroppen, så klart! Visst fattar du att om du dricker för lite så får hjärtat mer jobb och då kan inte kroppen prioritera dina fötter! Hjärtat behöver ju mer energi i såna lägen! Det smartaste tipset här är att se till att man andas med näsan – istället för munnen – som ju släpper ut 40% mer vatten än näsan gör. (Jag gillar siffror men minns de inte säker siffra, så det kan vara lite annorlunda men stor skillnad i alla fall.)


Ät sånt som stimulerar kroppen: T ex massor av näring till cellerna förstås och vitlök, chili, spenat, omega 3 – hälsofrämjande, ökar blodcirkulationen.
Misstanke om sjukdom – kolla upp så att sköldkörteln producerar tillräckligt hormon – läs mer här:
https://kurera.se/14-anledningar-till-varfor-du-alltid-fryser/

Här finns många fina tips för välmående i höstmörker och kyla! <3
 www.mabra.com · 
Längst ner på sidan finns en videoruta med bland annat “Yogajohanna” – gillar hennes fina sätt att lära ut enkla rörelser för att öka smidigheten och blodcirkulationen. Och därmed värmen i kroppen. Kom för all del ihåg att andas lugnt och sakta på utandning. Lågt och behagligt.

Energimedicinens drottning Donna Eden visar dig en femminuters uppiggare. Du som är van vid akupressur, zonterapi mm blir inte förvånad av att märka hur pigg man kan bli på fem minuter av enkla rörelser! Har testat och gillar skarpt – blir härligt rörlig och pigg på stubinen! Följ gärna Donnas lite annorlunda – än Medveten Andnings vardagsandning. Detta är ju en kort övning inte vardagsandning. Jag brukar föredra näsandning alltid – men här testade jag och det kändes bra när det handlar om några andetag! Kom dock ihåg att känns det jobbigt – tungt, svårt, knöligt, mentalt motstånd – allt som är svårt – andas låååångsaaaamt uuuuut. Vad än andra säger! 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=gffKhttrRw4&t=30s

Servera härligt maffiga kryddor till dina fötter! Av alla länkar var denna den mest överraskande, tycker jag. Klickar du här https://bloggar.aftonbladet.se/…/veckans-husmorskur-sa-far…/ – får du veta hur du ska göra för att få kryddigt varma fötter – med en matsked olja och en tesked cayennepeppar!´Du smörjer in och tar på sockar – eller pudrar in fötterna med kryddan, det fungerar visst också! Om jag inte skulle ha just cayenne hemma skulle jag testa chili eller nåt annat med sting i.

Näst sist men inte minst – SAMBAND hjärta, puls, blodcirkulation, kalla fötter… Här läser du om varför dina 10 000 mil av blodkärl drar ihop sig när du minst anar det. Orkar du inte läsa? Lägg en hand på hjärtat och andas lugnt nere i magen. Känn att lugn är din styrka. Njut – och så läser du en annan gång när det passar dig bättre.
https://www.medvetenandning.se/…/stark-ditt-hjarta-med-rat…/

Använd kunskapen om syre-koldioxidbalansen till cellerna och ta fram ett par fotbaljor – en med kallt och en och en med varmt (inte vrålhett). Växelbada fötterna fötterna någon minut i taget i varmt respektive kallt vatten för ökad blodcirkulation. Andas medvetet långsamt och avslappnat uuuut, under tiden. Öppnar kärlen, får igång cirkulationen. För extra sting häll i bikarbonat – en matsked i något av vattnen – eller båda.

Det är det lilla som gör det…

Massage, samma sak – håll koll på andningen under tiden. Ben, fötter, tårna – de små tårna är viktiga att massera ordentligt! Rör dig ofta – hela kroppens alla små och stora delar!

Testa att dricka ett glas rumstempererat vatten med en tesked bikarbonat utrört tills vattnet blir klart genomskinligt. Hjälper upp balansen syre-koldioxid för bikarbonat är koldioxid i kroppen och ger vidgade blodkärl. Har du tur så gäller det alla 10 00 milen och då blir du varmare – och gladare! 🙂

På tal om att njuta – börja ta dig tid att gå ner i varv, Lär din kropp att sitta stilla medan du sköter din uppladdning. Lär dig meditera! Vill du lyckas med detta så gäller en regel: Gör det varje dag – och ja, sitt still!

Det är inte svårare än att du sätter dig ner och struntar i att agera på tankarna som dyker upp! Tänk tanketrafik, så förstår du! Se dig själv sitta på en grindstolpe utmed huvudleden genom ett litet samhälle – det var precis vad jag brukade göra som liten. Vila där och njut.

Går inte det? Då får du tänka dig att du rullar in med din bil som just fått bränslestopp.. En vänlig själ i oljestänkt overall kommer fram för att fylla din tank, putsa din ruta och dina lyktor. (JO, så gick det till förr!) Hur det skulle se ut om du då lät din bil fara runt i stora eller små svängar medan oljeoverallen försöker tanka den!? Så – sitt still – eller ligg om du inte orkar sitta. Händerna lugnt vid sidan om dig eller var det känns skönt.

Titta framför dig på ingenting en stund och slut sen sakta ögonlocken när de börjar bli tunga för att kunna ägna dig åt trafiken av tankar som ofrånkomligt dyker upp i ditt sinne. Låt dem visa sig. De är ute efter att bli sedda för att kolla upp hur du reagerar! Men låt dem inte locka dig ut på vägen för att stoppa dem – du är ju inne på macken för att tanka och vila! Du vill inte göra slut på vilan så sitt och njut och låt Oljeoveralen sköta din bil medn övrig trafik tar sig fra det bästa den kan. då blir det slut på vilan. Se dina tankar dansa fram som lätta fordon på vägen. Låt dem bara passera. Vill du stanna dem så tänk om! Gör om dem till fordon. T ex små nakna cyklister som drar runt på gamla tankar. Se andra som stora maffiga lastbilar kånkande på all världens bråte från tidernas begynnelse och andra kommer med nyförvärvade sanningar som små kvicka personbilar. Men – gå ALDRIG ut i vägen för dem. Låt dem passera i lugn och ro. Tankarna vill bara visa upp sig. De är där för att göra dig en tjänst. Så fort du sett dem ger de sig iväg! På så sätt får du lugn och ro.

Nu du tycker att jag förirrade mig bort från frågan men har du en god blodcirkulation så fryser du troligen inte! Så gör en koll: Vatten, rörelse, varma kläder, mat med sting, andning med näsan och lågt ner i magen – Rör dig ofta, låt inte kroppen stelna till! Och så krydda dina fötter! Lycka till med dina fina fötter – låt dem inte kallna!

När du testat alla mina tips – och de inte hjälper – hör av dig – jag har fler! Glada hälsningar, Madeleine

Klicka, vicka och nicka – dig varm! 🙂  KraM

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *