En skön morgon tillsammans med min kropp – och de fem tibetanerna!

Jag vet inte vad en skön morgon är för dig just nu men själv värdesätter jag att ligga kvar och bara vara ett tag innan jag går upp. Jag är jag, i en kropp som fungerar tillräckligt bra för att träna, med en hjärna att ge jobb och känslor som kan göra mitt liv glädjefyllt. Jag äger allt detta – det är mitt idag och jag har så mycket mer att glädjas åt märker jag när jag väl börjat. Jag tar min lite sega ovilliga kropp till toaletten, väcker upp den med vatten..

Idag är den första dagen i mitt nya liv – för jag sätter igång med att göra de fem tibetanerna. Igen. Genom kursen till Andningsinstruktör fick jag första gången höra talas om de fem tibetanerna . och fick den förstås som läxa och det där gav mig både härliga och spännande erfarenheter.

Efter att ha gjort dessa övningar några dagar – minns inte nu hur många  – men plötsligt strilar det fram ett inre ljus i huvudet och gör mig förvånad förstås – och lätt! Det är väl hjärnan som får snurren av dessa ovana rörelser men det känns verkligen … ljust och glatt! Och vem vill inte vara glad – så efter detta  jag börjar verkligen se fram emot morgonstunden med mina fem tibetaner! Jag börjar med tre repetitioner var dag i en vecka och sen lägger jag till två nya per vecka. Och så kommer ljuset. Men – det tror jag dock inte är så vanligt, uppriktigt sagt. Hörde ingen annan i gruppen som upplevde det. Men jag fick med mig en stabilitet  och fysisk styrka som jag inte känt på något annat sätt. Och en annan sak är l u g n e t. Cool, skulle säkert någon kalla det. En skön känsla av att ha hittat hela mig.

Vill du börja få in styrka och kraft i kropp och sinne tillsammans du också? Här har du både video och goda råd. Men först av allt: Känn att du kan ta dig tid. Njut. Älska din kropp som låter dig göra detta. Här har du länkarna – titta lite och känn efter. Kan du tänka dig att testa en vecka? Varje dag i en vecka. Det är det man behöver. Skapa ett litet rum i tiden för detta och göra det en gång per dag. Har du ingen Relaxator så tänk på att andas ut längre än du andas in. Och genom näsan både ut och in – det är de första viktiga reglerna.   https://www.medvetenandning.se/…/fem-tibetaner-med-relaxat…/

Nyfiken på Relaxatorn? Relaxatorn är en liten pryl med motstånd för att träna upp andningsmuskulaturen och har många stora fördelar. Bild i fliken Andningspuff.
PS! Vill du har lite stöd och hjälp eller ställa frågor – eller bara för att det är skoj – så är du välkommen till min lilla Facebookgrupp Andningspuff!

Har du andningstränaren Relaxator men inte är så van? Ta det lite lugnt. Börja med att ställa Relaxatorn på tvåan. Sen när du har gjort dina tre repetitioner och du känner att det är för lätt – ställ om den på lite lite mer motstånd. Tanken är att du ska orka – men du ska ha lite mer motstånd än vanlig andning. 

Vila gärna lite mellan varje tibetan. Fyll dig med sköna tankar för varje rörelse. Njut. 

Framför allt – ge dig själv tid varje dag med något du känner lyfter dig till högre höjder – om du håller ut. Bara det – att hålla ut – är en egenskap som är stärkande.

Lycka till – till oss båda! 🙂