Din kropp

Din kropp – och knopp

Du andas 20 000 – 25 000 andetag per dygn. Hur många av dem ger maximalt med syre till dina längtande celler, tror du? Hur många av veckans 168 timmar kan du ärligt säga att lugn och ro regerar i din kropp  och knopp – eller är det stressen som styr?  Hur lång tid tror du det tar att varva ner efter EN stress-situation i kroppen? Hur många av dagens timmar är du alert, pigg och vaken?  Däckar du en stund på mitten?  Trycker du i dig saker att äta och dricka när du egentligen bara är trött?  Hur är det med sovandet på natten, egentligen? Varvar du ner innan så att sömnen blir stärkande? Förlåt – men snarkar du? Ger du din kropp näring och motion som den behöver? Får du nog koldioxid i ditt blod? Men va?? Ojoj, var det en nyhet?? Ja, jag säger som det är – det är det sista jag har mest fokus på. För det är som navet i hjulet. Annars händer det ing-en-ting!

Hjärnan och signalsystemet tar upp 2 % av din kropp Men använder 20 % av ditt syre och energi. Så länge du har en andning som kan förbättras – så länge berövar du din hjärna viktig energi. Din kropp märker av det – gör du? Eller kanske snarare – fattar du?  Men vad har det med koldioxiden att göra, undrar någon…

Att du andas är ingen garanti för att dina celler får sitt önskade syre. Att du andas stort och mycket gör inte saken bättre. Nej, tyvärr, riktigt så enkelt är det inte. Men nästan. Det är därför jag är här! Det finns enkla sätt att komma tillrätta med en andning som är ytlig, för stor, för snabb och inte tjänar dig och din kropp väl. Den andningen som skadar både kropp och psyke. Vare sig du är gammal eller ung. Även barn nu för tiden har många tydliga problem som tyder på att deras andning kan förbättras. Det är där koldioxiden kommer in.  Läkarböckerna har det – men tittar du i bibliotekets böcker hittar du det inte. Att vi ska tänka på att andas rätt för vår hälsas, vår livslängds, vår energi och vår glädje och harmonis skull!!! Börja skydda bebisar från en försämrad andning så ger du dem en gåva som de kanske inte ens förstår – men som är en verklig gåva av kärlek.  Du, vi tar lite i taget. Men i korthet: låt munnen äta och näsan andas. Gör aldrig avkall på detta! Det blir bäst så. Lita på en Andningsinstruktör – som fått det från tillförlitliga källor.

Tänk att mycket av sjukdomarna omkring dig är i onödan. Gör det dig inte åtminstone lite upprörd att höra? Så mycket att du vill lära dig mer om det?

Titta gärna in på Medveten Andning – varifrån dessa bilder kommer. Det bästa du kan göra för dig själv är att Ta Dig Tid att Bli Medveten om Hur Du Andas! Och för DAGLIG andningstankning -gå med i ANDNINGSPUFF på Facebook! 

Att ta sig tid till medvetenhet och läkning är en aktiv, medveten handling som bara du kan göra. Jag hoppas att du tar dig den tiden!

TID – är det enda vi egentligen har. Just nu. Ta vara på den. <3